
De jury heeft beslist: dit zijn de winnaars van de 13e Belgische AEHT Cornet Trophy
Nieuws
|09 April 2025
Van woensdag 19 tot en met vrijdag 21 maart 2025 streden leerlingen voor goud, zilver of brons in 4 competities en gegeerde tickets naar de internationale wedstrijd in Zweden.
36 leerlingen van 11 Belgische hotel- en toerismescholen namen op woensdag 19, donderdag 20 en vrijdag 21 maart 2025 deel aan de 13de editie van de AEHT Cornet Trophy, dit jaar georganiseerd door COLOMAplus (Mechelen). De school organiseerde voor de tweede keer in 10 jaar dit prestigieuze event. Leerlingen uit de verschillende scholen namen het in vier wedstrijddisciplines tegen elkaar op: Culinary Arts (Keuken), Restaurant Service (Zaal), Pastry (Bakkerij) en Tourist Destination. Voor deze editie staan hondshaai en kleinhoofd van het kalf in de kijker. De AEHT Cornet Trophy is de Belgische preselectie voor de Europese wedstrijd en conferentie die van 3 tot 8 november 2025 in Zweden, Västeras zal plaatsvinden.
Woensdag 19 maart werd de loting gehouden van alle teams in Hotel Van der Valk Mechelen. Per wedstrijdonderdeel werden 2 teams geloot. In totaal werden er per wedstrijdonderdeel Culinary Art, Restaurant Service en Pastry 5 teams samengesteld. Samen vormden ze een gecombineerd team dat op vrijdag 21 maart een unieke wedstrijdlunch aan 5 aparte tafels serveerde. De deelnemers maakten gebruik van vooraf bepaalde ingrediënten (bieren van Swinkels, een gebak met Bretoens zanddeeg, Hondshaai en Kleinhoofd van kalf). Ze moesten daarbij aandacht hebben voor de juiste food- en bierparing. Ook de voorbereidingen werden gequoteerd én de inspanningen om goed en creatief samen te werken, net zoals een bierproef- en tapwedstrijd die onderdeel was van de discipline ‘Restaurant Service’. De organisatie schenkt dit jaar extra aandacht aan het alcoholvrije assortiment waarmee leerlingen moeten leren werken.
De leerlingen van Toerisme moesten werken rond het centrale thema ‘Mechelen met een Bourgondische touch voor en door jongeren/jong volwassenen’. Zij zochten uit hoe je jongeren geboeid kan maken voor Mechelen. Met de steun van Toerisme Mechelen en MeetinMechelen zetten ze via sociale media-posts en promofilmpjes Mechelen voor hun eigen ‘peers’ uniek op de kaart. COLOMAplus reikte dit jaar een extra prijs uit voor het culinaire team dat het best had samengewerkt tussen de zaal (Restaurant Service), de keuken (Culinary Arts) en de bakkerij (Pastry) die voor het dessert zorgde.
De Mechelse school COLOMAplus zelf behaalde met Marie Verhavert goud in de categorie Restaurant Service en goud in de categorie Pastry.
Jonge professionals ondersteunen en motiveren
Al sinds 2011 zet Brouwerij Palm haar schouders onder het Belgische AEHT-project.
"Voor Brouwerij Palm is de ondersteuning van AEHT een educatief én maatschappelijk project. De brouwerij stelt zich onder meer als objectief studenten met een horecaopleiding de kans te bieden hun vaardigheden op vlak van bier en gastronomie aan te scherpen, zo maken jonge professionelen kennis met de rijke Belgische Biercultuur. Niet voor niets zijn productkennis, Beer & Food Pairing en serveerkunde van bier verplichte onderdelen binnen de wedstrijd. Ook het maatschappelijk aspect is een belangrijke motivator voor de brouwerij, dat de teams worden samengesteld uit leerlingen van verschillende scholen is een van de positieve elementen binnen de organisatie. Niet alleen wordt de culinaire kennis rond bier versterkt maar ook de sociale vaardigheden worden door het samenwerken in teamverband extra ontwikkeld", volgens Peter Buelens PR manager & Communications Business Partner bij Royal Swinkels.
Als hoofdsponsor van deze wedstrijd schenkt de brouwerij elk winnend team een budget waarmee ze de Belgische deelname aan de Europese wedstrijd garanderen.
Lekker van bij ons
Naast Brouwerij Palm is ook VLAM al jarenlang nauw betrokken bij de wedstrijddiscipline culinary arts. “De wedstrijd is een prachtig initiatief om getalenteerde, toekomstige professionals te inspireren met al het lokaal lekkers dat Vlaanderen te bieden heeft,” zegt Filip Fontaine, CEO van VLAM. “Je kan immers nooit te jong zijn om te ontdekken hoeveel zorg en passie er in Vlaanderen geïnvesteerd wordt in producten van bij ons, van op het veld tot op het bord.” Voor deze editie staan hondshaai en kleinhoofd van het kalf in de kijker. Leerlingen hebben tijdens de voorbereidende contactdag hondshaai leren fileren en kleinhoofd leren bereiden. Zij zullen hierop ook beoordeeld worden.
Solucious
Dit jaar sloot een nieuwe hoofdsponsor aan: groothandel Solucious. Robin Matton, accountmanager regio Antwerpen: “Bij Solucious, onderdeel van Colruyt Group, geloven we sterk in het ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan een gezonde en duurzame toekomst. We zijn dan ook trots om de AEHT-wedstrijd te ondersteunen, waar jong talent de kans krijgt om hun vaardigheden en passie voor de horeca verder te ontwikkelen. Het is inspirerend om te zien hoe deze jonge professionals hun creativiteit en vakmanschap tonen, en we kijken ernaar uit om hen te helpen groeien en excelleren."
Driesterrenchef Viki Geunes is de trotse peter van de AEHT Cornet 0.3 Trophy
Viki Geunes: “In Vlaanderen mogen we terecht trots zijn op onze lokale producten van topkwaliteit én uiteraard ook op onze bieren. Belgische producten zijn van wereldklasse. Veel mensen vinden die kwaliteit vanzelfsprekend, maar dat is ze zeker niet. Ook dat bier over een rijker aroma- en smakenspectrum dan wijn beschikt waarmee je gerechten kan combineren, is nog te weinig bekend. Daarom verdient dit initiatief mijn steun, tevens wil ik de studenten met mijn peterschap inspireren en motiveren in hun beroepskeuze.”
Over COLOMAplus, organisator van de 13e editie van de AEHT Cornet 0.3 Trophy:
De Mechelse secundaire school COLOMAplus biedt een brede waaier aan diverse studierichtingen, van kunst, architectuur, economie, esthetische verzorging, communicatie tot toerisme en gastronomie. De school doorbreekt al jarenlang de klassieke onderwijsvormen door de studierichtingen te bundelen in zes studiedomeinen die elk hun eigen ‘Huis’ vormen. Dankzij dit diverse aanbod vindt elke leerling een traject dat aansluit bij zijn of haar talenten en ambities. De school zet sterk in op praktijkgericht onderwijs, innovatie en samenwerking met bedrijven en organisaties, zodat leerlingen met een waardevol diploma klaar zijn voor de toekomst.
De afdeling Toerisme behoort tot het Huis van Communicatie en Recreatie. Het Huis van Gastronomie bestaat al meer dan 50 jaar en hoopt met de organisatie van de AEHT Cornet 0.3 Trophy de horeca-opleidingen (Restaurant en Keuken, HoReCa en Bakkerij) extra in de kijker te zetten. “Deelname aan de AEHT Cornet 0.3 Trophy betekent voor onze leerlingen een unieke kans om buiten de comfortzone van de school of stageplaats hun toeristische en gastronomische vakkennis en vaardigheden uitbreiden. Ze leren daarenboven samenwerken in een team, creatief denken en presteren onder druk. Het zijn competenties die onmisbaar zijn in de samenleving van vandaag en waarmee we onze leerlingen graag het werkveld insturen ”, aldus An Wyckmans, directeur COLOMAplus.
Wat maakt de AEHT Cornet Trophy nu zo uniek?
De wedstrijd vergt niet enkel de eigen vakkennis en creativiteit van de individuele leerling. Elke deelnemer vormt een team met een leerling van een andere school. Op korte tijd moeten de studenten samen een recept of presentatie uitwerken, de taken verdelen en op elkaar afstemmen. Dat maakt de wedstrijd bijzonder: teamwork is de sleutel tot succes en gedeelde verantwoordelijkheid primeert.
Deelnemende scholen 2025:
11 deelnemende scholen in alfabetische volgorde
-
COLOMAplus Mechelen
-
COOVI Anderlecht
-
Ensorinstituut Oostende
-
GO! Atheneum Geraardsbergen
-
GO! Campus Wemmel
-
Hotelschool Gent
-
Hotelschool Hasselt
-
PIVA Antwerpen
-
Talentenschool Turnhout
-
TechniGo Aalst
-
VTI Spijker Hoogstraten
Over AEHT:
Association Européenne des écoles d'Hôtellerie et de Tourisme - is ontstaan in 1988 en verenigt meer dan 400 hotel- en toerismescholen in 40 Europese landen. Het hoofddoel van AEHT is het bevorderen van een Europees bewustzijn onder hotel- en toerismescholen met uitwisselingen van studenten en docenten, bundelen van onderwijsmethoden en de jaarlijkse competitie.

Winnaars categorie Culinary Arts