Smaakhoeve

De Smaakhoeve: unieke belevingsdiners met lokale producten op een authentieke locatie

Interview

|

16 April 2019

Unieke belevingsdiners met lokale producten op een authentieke locatie.

Sinds 2017 organiseert Streekproducten Vlaams-Brabant vzw ‘De Smaakhoeve’. Voor deze diners wordt een unieke hoeve omgetoverd tot een tijdelijk belevingsrestaurant. Klanten kunnen er genieten van een heerlijk, lokaal menu met hoeve- en streekproducten. De nadruk ligt op het gezellige en natuurlijke kader waarin consument en hoeveproducent elkaar kunnen vinden.

Joke Gilles, projectcoördinator bij Streekproducten Vlaams-Brabant vzw, licht toe.

Collage Smaakhoeve

Smaakhoeve Ravot

Waarom werd De Smaakhoeve opgericht?

Met De Smaakhoeve willen we ons steentje bijdragen om de rechtstreekse, duurzame relatie tussen producent en consument te bevorderen. Dat willen we doen door de consumenten op een verrassende en culinaire manier in contact te brengen met de hoeve- en streekproducten uit hun buurt.

Ook willen we zo hoeveproducenten aanmoedigen om hun activiteiten te ontwikkelen en te versterken en nieuwe manieren uit te proberen om met hun buurtbewoners een duurzame relatie op te bouwen.

Hoe is het idee voor De Smaakhoeve ontstaan?

Drie opkomende trends liggen aan de basis van ons initiatief.

  1. Lokale producten winnen steeds meer aan populariteit. Liefst 44% van de Vlamingen vindt de herkomst van hun voedsel belangrijk! De Vlaming heeft verschillende redenen om steeds meer lokaal te kopen: om de binnenlandse economie te steunen, omdat hij het beter vindt voor het milieu (vooral omwille van minder transport) en omdat hij inlandse producten vaak als verser en kwaliteitsvoller ervaart. Mensen vinden het ook fijn om het verhaal van de producent te ontdekken. Zo voelt men zich meer betrokken bij de aankoop. Een bezoek aan de boer wordt dan ook steeds normaler.
  2. We worden ook milieubewuster: men kiest steeds vaker voor lokale, natuurlijke en seizoensgebonden producten. Wij zijn van mening dat een groot deel van de consumenten zich hiervan al bewust is, maar dat ze nog een extra duwtje in de rug kunnen gebruiken om nog meer aandacht te schenken aan duurzaam aankopen en consumeren.
  3. We zoeken naar beleving. Steeds meer events worden opgezet als tijdelijke initiatieven op unieke locaties om de consument te prikkelen en een extra beleving te bezorgen. Sociaal eten wordt ook belangrijker: samenkomen op unieke plekken waar voeding centraal staat. Hippe initiatieven zoals markthallen, waar er naast de voeding ook ruimte is voor andere belevingsactiviteiten, duiken steeds vaker op.

Een pop-up restaurant op een unieke locatie met lokale producten werd het antwoord op deze trends. Het is de ideale insteek om een streek te ontdekken, de aantrekkelijke zijde van het platteland te promoten en de deelnemer op een inspirerende manier bewust te maken van zijn ecologische voetafdruk.

Hoe worden de lokale producten geselecteerd?

Elke chef stelt zijn eigen menu met hoeve- en streekproducten samen. Als die producten niet beschikbaar zijn in de buurt, wordt de zoektocht uitgebreid naar producten uit de ruimere regio. De ingrediënten die gebruikt worden, worden steeds voorgesteld in een mooie brochure die de gasten mee naar huis krijgen.

Hoe ziet De Smaakhoeve er in 2019 uit?

In de lente en zomer van 2019 organiseren we 2 Smaakhoeves.

Tijdens het weekend van 10, 11 en 12 mei trekken we naar het Pajottenland. We werken hier samen met chef Bram Heylens. Bram leerde de stiel onder meer bij het sterrenrestaurant De Pastorale. Vandaag kookt hij naast zijn vader in de familiezaak ’t Kreukeltje waar lokale producten als een rode draad doorheen de menukaart lopen.

De smaakhoeve zelf gaat door in Gooik, bij ’t Bioschuurke. Zij staan garant voor (h)eerlijke bioproducten en bieden producten aan die met respect voor mens en natuur geproduceerd zijn. Ze verkopen fruit van eigen teelt en eigen gemaakte producten zoals fruitsap en confituur.

Het weekend van 21, 22 en 23 juni gaan we met de Smaakhoeve naar de Brabantse Kouters. De chef van dienst zal Sam Verstuyf zijn. Hij baat de wijnbar August uit en kiest voor eerlijke gerechten zonder eindeloze garnituren. Aan een uitgebreide keuze in goeie wijnen zal er alvast geen gebrek zijn. Daarnaast is er ook keuze uit non-alcoholische sappen, geuze, lambik of kriek uit de streek.

Als locatie hebben we het tuinbouwbedrijf Prinsheerlijk in Kapelle-op-den-Bos gekozen. In 2017 schakelden zij gedeeltelijk om van “full-time” kropsla naar aardbeienteelt. In 2018 installeerden ze een fruitautomaat, waarin ze tussen april en oktober dagelijks verse aardbeien verkopen. In mei en juni kan je elke woensdag en zaterdag terecht in hun hoevewinkeltje Het Prieeltje.

Smaakhoeve Vanhellemont

Smaakhoeve Vanhellemont

Smaakhoeve Chardonnay Meerdaal

Smaakhoeve Chardonnay Meerdaal

Hoe reageren de deelnemers op dit event?

We merken dat de vraag naar De Smaakhoeves steeds sterker groeit. Onze twee smaakhoeves in het Hageland van vorige zomer waren onmiddellijk uitverkocht. De setting om te genieten van een heerlijk menu met hoeve- en streekproducten bij de producent zelf, is dan ook uniek. Mensen zijn steeds meer op zoek naar beleving en met de Smaakhoeve bieden we daarop een antwoord.


Meer informatie over De Smaakhoeve vindt u op www.smaakhoeve.be.