logo ambassadeur lekker van bij ons

Mei is Maand van de lokale voeding

Actie

|

11 April 2022

4 tips om deze maand in de kijker te plaatsen

Mei wordt de maand van de lokale voeding. In deze periode zal de hele voedselketen lokale voeding volop in de kijker zetten. Neemt uw zaak ook deel? Wij geven u enkele tips om uw zaak op te fleuren en aan de slag te gaan rond dit thema.

1. Word ambassadeur Lekker van bij ons

Onze voedingsproducten zijn van wereldklasse. Veel consumenten vinden die kwaliteit vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Ons vakmanschap staat garant voor de topkwaliteit van onze lokale producten. Bent u fier op uw keuken en wilt u mee uw schouders zetten onder de voorkeur voor lokale producten? Word dan ambassadeur Lekker van bij ons en bouw mee aan een community die land- en tuinbouwers, voedingsprofessionals en consumenten met elkaar verbindt.

Als ambassadeur Lekker van bij ons kunt u gebruikmaken van gratis promomateriaal zoals een raamsticker, een aluminium ophangbordje en pancartes. Zo geeft u al het lekkers van bij ons een speciale en zichtbare plek. Dit promomateriaal is bovendien uitermate geschikt om uw zaak op te fleuren tijdens de Maand van de lokale voeding. Zo’n 700 ambassadeurs gingen u voor, van kleine tavernes tot bekende restaurantketens.

Ambassadeur Lekker van bij ons - logo

2. Pas uw menukaart aan

De maand van de lokale voeding is de kans bij uitstek om uw menukaart een lokale toets te geven. Dit kan eenvoudig door te kiezen voor Vlaamse klassiekers, eventueel met een twist en uiteraard in combinatie met een Belgisch bier. Maar het kan ook anders. In mei groeit en bloeit het op onze Vlaamse velden. De lente is het seizoen om uit te pakken met een ruim aanbod voorjaarsgroenten zoals asperges, rabarber, venkel en witloof.

Wist u dat u ook perfect kan inspelen op de seizoensvis? In mei kunt u bijvoorbeeld aan de slag met rog (de Vis van het jaar), roodbaars of octopus.

3. Ga een samenwerking aan met een leverancier uit de buurt

Er zijn verschillende redenen om als horeca-uitbater samen te werken met een onderneming uit uw buurt. Door elkaar te kennen, kunnen goede afspraken gemaakt worden over logistiek, kwaliteit en prijs. Vertel uw klanten over die lokale samenwerking. Mensen zijn doorgaans erg geïnteresseerd in het verhaal achter wat er op hun bord komt. Als u bijvoorbeeld meer kan vertellen over het varkensras dat de lokale landbouwer kweekt, zal dit de beleving van uw klanten aan uw zaak alleen maar verrijken.

4. Kleed uw zaak mooi aan

Het oog wil ook wat. Uw zaak aankleden in het thema Maand van de lokale voeding kan op heel wat manieren. Gaat u voluit voor Belgische vlagjes of kiest u voor een subtielere aanpak zoals een bloemetje van de bloemist uit de buurt op tafel of een aangepast menukaart waarop aangegeven staat vanwaar uw ingrediënten komen? Wat u ook doet, trek de lijn door van aperitief tot dessert en scoor in elk seizoen!