The Foodvillage, comfortfood met verse ingrediënten
Interview
|22 May 2018
Sandro heeft altijd als salesmanager in de automobielsector gewerkt, tot hij in 2014 het voorstel kreeg om een traiteurszaak met viswinkel over te nemen. Hij was toen 55 jaar en opgestapt bij zijn vorige werknemer. Als hobbykok met een passie voor lekkere ingrediënten, besloot hij om een carrièreswitch te maken.
Verse vis als troef
Hoewel hij al 20 jaar een tevreden klant was van de zaak die hij nu zelf runt, kreeg hij als eigenaar ondernemer een totaal andere kijk op de zaak. Hij moest voor The Foodvillage op zoek naar het onderscheidend karakter tegenover de groeiende concurrentie in de buurt. “Er zijn heel wat supermarkten die een eigen traiteurdienst hebben voor afhaalmaaltijden. Via verse vis en een kwalitatief en creatief aanbod aan bereide gerechten maken we het verschil,” aldus Sandro.
“Ons basisassortiment van vis bestaat uit verse vis, verse zeevruchten en diepgevroren zeevruchten.
Als visspecialist hebben we een gevarieerd aanbod uit de Noordzee en de Noord-Europese landen zoals Denemarken, Noorwegen en IJsland. Ook Canadese kreeften maken deel uit van ons aanbod. Elke week promoten we een vis van de week. Voor inspiratie en advies nemen we vaak een kijkje op visinfo.be, de site van VLAM voor vishandelaars. Klanten maken ook gebruik van de handige receptenfiches van VLAM, die we op de toonbank leggen en op onze blog vermelden.”
Gevarieerd klantenbestand
De klanten van The Foodvillage zijn zeer divers. De omzet bestaat voor 48% uit vis en 52% uit bereide gerechten. De ochtendklanten zijn vaak mensen uit de buurt die verse visfilets komen kopen. De avondklanten zijn mensen uit de ruimere regio die vooral kiezen voor bereide gerechten. “Zowel onze klassiekers uit de wereldkeuken als onze weekgerechten zijn in eigen huis bereid en dat proef je. Op feestdagen lokken we zelfs klanten uit Brussel die aangetrokken worden door ons assortiment van tien verschillende oesters.” Ook voor familiefeesten zoals huwelijken, verjaardagen, tuinfeesten, lentefeesten en communies gaan klanten bij The Foodvillage op zoek naar originele gerechten voor hun gasten.
The Foodvillage levert niet alleen aan particulieren. Er zijn heel wat bedrijven die beroep doen op de culinaire verwennerij van Sandro. Ook voor hen probeert hij steeds origineel uit de hoek te komen. Zo kan de salad-in-a-jar (een slaatje in een bokaal) op veel bijval rekenen. Het is makkelijk te consumeren en met de beste ingrediënten gemaakt. The Foodvillage is niet alleen traiteur maar ook eventmanager voor zijn klanten. Zo behouden ze controle op de totale beleving van hun producten.
Om goede kwaliteit te bieden, kiest Sandro zijn leveranciers zorgvuldig. Zo werkt hij voor de traiteurdiensten aan bedrijven samen met de beroemde bakker Yves Guns. die artisanaal brood van topkwaliteit levert. Ook zijn visleverancier Quisquater en vleesleverancier Royal Meat zorgvuldig op hun versgarantie geselecteerd. Groenten komen direct van de veiling in Sint-Katelijne-Waver via groentehandelaar Keirsmakers en zoon.
Innovatie in verkoop
“Door de bikkelharde concurrentie moet je steeds opnieuw op zoek naar nieuwe mogelijkheden om je klanten te bekoren. Niet alleen de producten, maar ook het verkoopkanaal worden bekeken.” Klanten van The Foodvillage konden al langer online bestellen. Maar in 2017 startte Sandro ook met levering aan huis. Het testproject in de regio’s Mechelen en Leuven verloopt in samenwerking met Bubble Post.
Wij zijn alvast benieuwd naar de resultaten en wensen Sandro veel succes!