Bio. Da's sowieso goed gekozen.
Nieuws
|21 August 2024
De biocampagne met als slogan ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’, had een eerste campagnegolf van eind mei tot eind juni. Van 1 tot 14 oktober volgt de tweede golf.
De campagne toont op een frisse creatieve manier dat wie bio eet, zich verbindt met het mooiste wat de aarde te bieden heeft. Met bio open je zonder moeite een wereld van puur genot, echte beleving en een bewuste en respectvolle verbinding met alles wat leeft. De campagne wordt in hoofdzaak via radio en online gevoerd en heeft als doel de consumptie van bioproducten te stimuleren en de bekendheid en herkenbaarheid van bio te vergroten.
Bio in cijfers
Via het consumentenpanel van 6.000 Belgische gezinnen van GfK Belgium krijgt VLAM inzicht in het thuisverbruik van bioproducten.
In de periode juli 2022 – juni 2023 steeg het verbruik van bioproducten zowel in waarde als in volume tegenover dezelfde periode het jaar voordien, toen er een stagnatie optrad. Hiermee lijken de biobestedingen opnieuw aan te knopen met de groeiende trend van voordien.
Ondanks de voedselinflatie werd in België 1,2 miljard euro aan bio uitgegeven in de periode van juli 2022 tot juni 2023. De totale biobestedingen stegen met 13%, die voor verse biovoeding zelfs met 21%. Het bioaandeel groeide dan ook van 3,4% naar 3,5%; het aandeel verse biovoeding steeg van 4,9% naar 5,4%.
Bijna iedereen (98 op 100) koopt wel eens een bioproduct. Er zijn echter grote verschillen in intensiteit tussen de biokopers. 20% van de kopers zorgen voor 81% van de totale bio-omzet. Deze groep van intensieve biokopers kochten vorig jaar vaker bio en waren de drijvende kracht achter de groei van bio.
Per capita besteedde de Brusselaar 137 € per kop aan bio, de Waal 127 € en de Vlaming 83 €, maar het verschil wordt kleiner.
De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal (o.m. bakkers, slagers en ook BioPlanet). Hard discount groeit sterk voor verse voeding maar niet voor bio. De hoeve en de boerenmarkt zijn kleiner maar hebben wel de meeste biologische producten in het assortiment. Eén op de drie producten is er biologisch (bij hard discount is dit slechts 1,4%).